Verplichte werken NBK 2024


(De onderstaande teksten mogen uitsluitend rechtenvrij worden gereproduceerd met vermelding ‘Tekst: Stichting NBK’))

Kampioensdivisie

Verplicht werk: The Lost Circle (componist Jan Van der Roost)
(Uitgever: Hal Leonard) - beschikbaar vanaf 11 mei 2024

Jan Van der Roost is voor zijn nieuwe werk The Lost Circle geïnspireerd door het beroemde prehistorische monument Stonehenge bij de Britse stad Salisbury. Al lange tijd is bekend dat de middelste cirkel van blauw hardsteen (Waun Mawn) niet uit de regio komt maar van honderden kilometers verderop. Het verhaal over de stam die de gigantische stenen over de Preseli Hills zou hebben vervoerd naar Stonehenge vormt de basis voor The Lost Circle.
Van der Roost maakt gebruik van enkele thema's en motieven uit zijn eerdere werk Stonehenge (1992). Door de noten grafisch als een cirkel voor te stellen, zijn beide werken ook muzikaal-thematisch met elkaar verbonden.
Dat The Lost Circle niet de expliciete opvolger is van Stonehenge, is al aan het begin te horen. Via een korte prehistorische natuurschets in het slagwerk wordt de luisteraar een paar duizend jaar terug in de tijd gekatapulteerd. De vijf tonen (plus één) van het originele Stonehenge-motief klinken direct in verschillende registers en vormen. En duiken daarna door het hele werk heen regelmatig op, als een symbolische weergave van het idee om de oude Waun Mawn-cirkel te reconstrueren, zoals deze door de hoofden van de denkbeeldige reizigers zou hebben gespeeld. In de oudheid was zo’n steencirkel vaak een heilige plaats waar de stoffelijke resten van voorouders werden begraven en bewaard.
In de muziek wordt dit weergegeven door een serene hymne die zich ontwikkelt vanuit het lage register naar een helderder geluid. Aan het begin van deze passage (beginnend in de bassen) wordt het cirkelmotief aanvankelijk gespeeld door de vibrafoon. Vervolgens gaat het fictieve gezelschap op reis. De oversteek van de Preseli Hills wordt geïllustreerd door afwisselend robuuste, virtuoze, spannende en grillige muziek. Na deze moeizame episode voelt de aankomst op het platteland van Wiltshire aan als een thuiskomst: de grafhymne keert terug, maar deze keer op een bijna feestelijke manier. Alsof de reizigers begrijpen dat ze op deze plaats hun voorouderlijke stoffelijk overschot aan de aarde kunnen toevertrouwen.
Dit deel wordt gevolgd door een rustig, pastoraal gedeelte: na vele inspanningen en ontberingen is er tijd om wat uit te rusten op de groene hellingen van de Salisbury Plain. Ondertussen wordt op deze nieuwe plek de oorspronkelijke cirkel herbouwd en wordt een buitenste cirkel met gebruik van lokale zandsteen aan het monument toegevoegd. In een setting zoals deze nu nog altijd bestaat.
Via ‘Stonehenge Avenue’ schrijden pelgrims richting hun heilige monument. En terwijl fragmenten van de koraalmelodie uit de eerdere Stonehenge-compositie te horen zijn, versnellen ze geleidelijk hun pas. De spanning stijgt en het werk eindigt virtuoos en spectaculair, waarbij het grafkoraal nog een laatste keer klinkt. Nu in een razend tempo en verfraaid met virtuoze figuren. Ook de cirkelvormige weergave (duidelijk zichtbaar in de partituur) van het Stonehenge-motief komt terug.
De cirkel is rond: na een lange reis staat de oorspronkelijke steencirkel op zijn nieuwe bestemming. Stonehenge zal nog eeuwenlang talloze wetenschappers en bezoekers blijven verbazen en fascineren!
The Lost Circle is een compositieopdracht van de Stichting NBK in samenwerking met onder andere de brassbandkampioenschappen van België, Duitsland, Noorwegen, Oostenrijk en Zwitserland.

Tekst: (c) 2024 Stichting NBK

1e divisie

Verplicht werk: St James's - A New Beginning (componist Philip Harper)
(Uitgever: Harper Music Publications)

De Britse componist Philip Harper schreef zijn St. James’s - A New Beginning in opdracht van St James’s Church in Londen ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van Sir Christopher Wren, die de kerk in 1684 ontwierp. Het werk ging in première op 1 april 2023, Wrens 300e sterfdag.
De compositie begint met een beschrijving van de grote stadsbrand van Londen die de hele stad in de as legt. De kerkklokken luiden alarm en terwijl de hoofdstad wordt verzwolgen door de vlammen, verspreiden paniek en wanhoop zich onder de bevolking. Pas nadat de brand is bedwongen en het vuur nog smeult wordt de nasleep van het inferno door ontelbare verwoeste gebouwen en vele doden duidelijk.
Als één van de grootste Engelse architecten van zijn tijd leidt Sir Christopher Wren de wederopbouw met visie en moed, waardoor Londen zijn reputatie als wereldstad weet te heroveren.
St James’s - A New Beginning bestaat uit vier delen: The Great Fire (de grote brand), Aftermath (nasleep), Vision (visie) en Renaissance (wederopbouw).
De kern van het werk wordt gevormd door het koraal St James van Raphael Courteville, waarvan de titel verwijst naar de kerk van St James's Piccadilly, één van de vele gebouwen door Wren ontworpen en gebouwd tijdens de Londense wederopbouw.
Tijdens de brand klinkt het koraal vervormd als teken van pijn om in de nasleep te worden omgezet in een klaagzang. Wren’s visie krijgt vorm met verschillende stijlsolo’s, waarbij de koraalmelodie steeds nadrukkelijker naar voren komt. Het slotdeel verbeeldt de herbouw van de skyline van de stad, waarbij in de muzikale zinnen voortdurend optimistische stijgende lijnen te beluisteren zijn. Totdat uiteindelijk de koraalmelodie in al zijn glorie te horen is als teken dat de prachtige kerk is voltooid. De klokken luiden opnieuw, dit keer als teken van groot feest.

Tekst: (c) 2024 Stichting NBK

2e divisie

Verplicht werk: Variations on 'Was Lebet' (comp. Andrew Wainwright)
(Uitgever: SP&S)

In de tweede divisie van de NBK 2024 is het verplichte werk Variations on ‘Was Lebet’, een werk uit 2017 van de Britse componist, ontwerper en journalist Andrew Wainwright. De compositie is gebaseerd op het Duitse koraal Was Lebet (O aanbid de Heer in de schoonheid van heiligheid).
De compositie bestaat uit vijf contrasterende delen en opent majestueus met een fanfare-achtig deel, leidend naar een variatie in klassieke stijl (giocoso). Variatie twee is reflectief en klagend, terwijl de daarop volgende variatie weer eigenzinnig en vluchtig van aard is.
Variatie vier is romantisch en heeft een Frans tintje, met een speelse wals waarin verschillende solisten van de band solistisch te beluisteren zijn.
De slotvariatie heeft kenmerken van een fuga, waarbij alle secties van de band op verschillende punten het thema krijgen aangereikt. Aansluitend bouwt een doorlopende beweging zich geleidelijk op tot een spannende en grandioze finale waarin het thema voor het eerst volledig te beluisteren is.

Tekst: (c) 2024 Stichting NBK

3e divisie

Verplicht werk: Headland Fantasy (componiste Ingebjørg Vilhelmsen)
(Uitgever: Norsk Musikkforlag Band Music) – beschikbaar vanaf 1 mei 2024

Headland Fantasy werd geschreven in opdracht van het Nes Janitsjarkorps en dirigent Thomas Verket voor de Noorse harmoniekampioenschappen 2024 en werd ook geïnstrumenteerd voor brassband.
De compositie van de jonge Noorse componiste Ingebjørg Vilhelmsen (onder meer principal cornet bij Oslofjord Brass Band) is een muzikale beschrijving van de gemeente Nes in de Noorse provincie Viken en bestaat uit vier delen: Raging Rivers (razende riviren), Whispering Waters (fluisterende wateren), Resonating Ruins (resonerende ruïnes) en Ghostly Grounds (spookachtige gronden).
De twee openingsdelen beschrijven de karakteristieke ‘rivierontmoeting’ in Nes, terwijl de twee afsluitende delen van het werk verhalen over het mysterie en de mythen rond de kerkruïne van Nes.
Het muzikale materiaal in Headland Fantasy draait om de Headland Hymne, een koraalmelodie die speciaal voor dit werk is geschreven en die op uiteenlopende manieren en in verschillende vormen in de compositie is verwerkt. De muziek beweegt zich tussen dansende melodieën, prachtige koralen en technische passages, voordat het geheel samenkomt in een chaotische ontmoeting op een spookachtige begraafplaats.

Tekst: (c) 2024 Stichting NBK

4e divisie

Verplicht werk: Fanfares, Song and Dances (componist Philip Sparke)
(Uitgever: Anglo Music Press)

Fanfares, Songs and Dances is een gezamenlijke compositieopdracht van de Stichting NBK, Brass Bands England en de Litouwse brassbandfederatie en beleeft in de vierde divisie van de NBK 2024 zijn wereldpremière.
Het werk van de bekende Britse componist Philip Sparke bestaat uit drie onderling verbonden delen waarvan de namen verwijzen naar de titel van het werk.
Fanfares opent robuust, met een reeks fanfareske passages waarin de hoorns en de euphoniums centraal staan. Hierna introduceren de cornetten een tweede melodielijn die wordt gevolgd door een derde thema, opnieuw beginnend in de hoorns. De baritons veranderen vervolgens de sfeer met een meer lyrische passage, die zich opbouwt naar een climax en uiteindelijk terugleidt naar een reprise van het oorspronkelijke fanfare-thema dat oplost en het tweede deel inleidt.
Songs begint ontspannen met een lange inleiding tot het hoofdthema uit dit deel waarin de cornet solistisch te beluisteren is. Na een verandering van toonsoort volgt een tussenpassage die leidt naar een sonore koraal dat wordt opgebouwd tot een triomfantelijke terugkeer van het eerdere cornet-thema.
Hierna leidt een vreedzaam coda-gedeelte tot het afsluitende Dances, een scherzo-achtige beweging met als basis een reeks ritmische melodieën in een driedelige maatsoort die leidt tot de majestueuze terugkeer van het koraalthema van het middendeel in de cornetsectie. Het thema uit de openingsdans keert terug en luidt een vrolijke afsluiting in.

Tekst: (c) 2024 Stichting NBK