Verplichte Werken 2017
De kampioensdivisie gaat zich voor de NBK 2017 vastbijten in Handel in the Band (uitgever op dit moment nog niet bepaald), een compositie van Kenneth Downie. De ruim zestien minuten durende compositie is in opdracht geschreven voor Géo Pierre Moren en zijn Treize Etoiles. De Zwitserse topband voerde het uit tijdens de Nationale kampioenschappen 2013 in het Stravinski auditorium in Montreux. Sindsdien is het niet of nauwelijks gespeeld. De titel refereert aan Percy Grainger’s populaire Handel in the Strand. Het werk is gebouwd op variaties uit Handel’s beroemde Sarabande. Een prachtige compositie in traditionele Downie-stijl, open en met vele muzikale en klankrijke uitdagingen.
Downie is geboren in het Schotse Glasgow en na zijn universitaire studie werd hij hoofd muziek aan Poole Grammar School. Na een groot aantal jaren werkzaam in de juwelenindustrie pakte hij zijn liefde voor de muziek weer op en werd in 1998 de eerste Engelse composer in residence van de succesvolle Yorkshire Building Society Band. Voor brassband staan vele composities op zijn naam, waaronder Concertino for Brass Band en St. Magnus.

De eerste divisie buigt zich over Stonehenge van Jan van der Roost (uitgever De Haske/Hal Leonard). Het werk dateert uit 1992 en is in 1993 gebruikt als verplicht werk voor het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. De mystiek van de kring van reusachtige stenen in Zuidwest Engeland wordt muzikaal verteld door stemmingsbeelden en de verklanking van geheimzinnige mistige en wazige sferen. De meest gangbare uitleg is dat de opstelling van de stenen van 3500 jaar geleden duidt op een gigantische kalender: zonsopgang en -ondergang, maanstanden, kortom het wisselen van de seizoenen is dé uitleg van het stenenmonument. Een opvallend moment is de passage wanneer vijf solisten een koraal spelen, met een gezongen druïden- en monnikenkoor op de achtergrond. Stonehenge heeft tot op heden nog veel geheimen.
De in het Belgische Duffel geboren Van der Roost staat symbool voor een generatie componisten die interessante en originele werken leveren. Op het Lemmensinstituut in Leuven studeerde hij trombone, muziekgeschiedenis en muziekeducatie. Hij vervolgde zijn studie aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Antwerpen, die hij afrondde met de einddiploma’s directie en compositie. Momenteel is Van der Roost als docent werkzaam aan het Lemmensinstituut.

Frontier Vision (uitgever De Haske/Hal Leonard) van de Amerikaanse componist Stephen Bulla is scherprechter om de kampioen in de tweede divisie te bepalen. Het gloednieuwe werk van Bulla is gebaseerd op het bekende thema ‘Ein Feste Burg ist unser Gott’. Een spectaculair werk dat memoreert aan het feit dat het 500 jaar geleden is dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op de kerkdeur van het Duitse Wittingen spijkerde. Een aantal jaren na Wittenberg gaf Luther tekst en muziek aan het nu bekende ‘Ein Feste Burg’. Deze melodie is compleet en in fragmenten de basis van Frontier Vision. Bulla combineert Luther’s hymne met een evangelische beweging die zich in de 19e eeuw verspreidde in Noord-Amerika. Deze pioneers op een missie zorgen voor multi-culturele en energieke ritmische invloeden in het werk. Het is geschreven in opdracht van de Western Territory Staff Band van het Leger des Heils.
Bulla is magna cum laude afgestudeerd aan Berklee College of Music in Boston. In 1980 bekleedde hij de functie als staffarrangeur bij de Marine Band en het kamerorkest van Washington. In 2015 was hij te gast bij het NBK waar zijn Beecher Variations verplicht was gesteld voor de vierde divisie.

Van de hand van Pimpanit Karoonyavanich spelen de bands in de derde divisie A Journey to the Bermuda Triangle (uitgever BVT). Het werk is in opdracht van de Stichting NBK speciaal geschreven voor de derde divisie van de NBK 2017. De compositie bestaat uit vier delen: Storm, Graveyard, Kingdom of Mermaids en Escape. De opening van het stuk is geïnspireerd op Chopin's etude Op.25 (Winter Wind), gevolgd door een centraal thema dat voortdurend terugkeert. Het nieuwe werk beeldt de mystiek uit van de Bermuda Driehoek waar volgens de overlevering vele schepen en vliegtuigen zijn verdwenen.
Karoonyavanich is een nog zeer jonge Thaise componiste. Zij heeft haar bachelor piano afgerond aan Kasetsart Universiteit in Bangkok. Daarna ging ze naar België waar ze compositieleer volgde bij Jan Van der Roost en Luc Van Hove aan het Lemmensinstituut. Pimpanit volgde vervolgens haar bachelor HaFraBra directie bij Ivan Meylemans.

De vierde divisie waagt zich aan Purcellian Fantasia (uitgever De Haske/Hal Leonard) van Jan de Haan. Deze compositie is gebaseerd op de mars uit Henry Purcell’s Funeral Music of Queen Mary II, een werk uit 1694. In deze fantasia wordt het hoofdthema gevolgd door verschillende in elkaar overgaande delen die niet alleen voortborduren op het thema, maar daar ook een contrast mee vormen. Alhoewel het werk soms een nieuwe karakteristiek krijgt, komen steeds flarden van het thema weer terug.
Jan de Haan schrijft aansprekende muziek in een bekend idioom. De brassliefhebber pur sang is componist, arrangeur, gastdirigent en jurylid. In 2008 verkocht hij zijn aandelen bij zijn muziekuitgeverij en richting zich weer volledig op zijn passie. In 2012 ontving De Haan de Buma Brass Award.